27 October, 2021

Cum folosim acelaşi text pentru o întreagă clasă cu deficienţe mintale?

O clasă de elevi din învăţământul special ştim bine că e pestriţă, că include copii uneori atât de diferiţi din toate punctele de vedere de ne întrebăm:

cum Doamne fac eu faţă la clasa asta şi ce să fac mai întâi?

După ani în care făceam cu ei lucruri complet diferite (unul abia învăţa literele în timp ce altul deja citea texte, unul abia vorbea în timp ce altul vorbea incontinuu, etc.) am ajuns să facem cu toţii acelaşi lucru. Asta e o bucurie căci pe vremuri mi se părea imposibil şi nici varianta pe care o tot vedeam pe la diferite cercuri nu îmi surâdea, când clasa făcea acelaşi lucru dar numai un elev sau doi înţelegeau cu adevărat ce se întâmplă. Practic ceilalţi nu făceau nimic, pentru ei nu era nimic de absorbit. Dar şi varianta mea era haotică şi mânca muultă energie: eram un mic titirez şi trebuia să am grijă cum dozez sarcinile ca să nu termine toţi în acelaşi timp pentru a putea merge la fiecare să îi ajut. Dar nu îmi ieşea tot timpul şi plecam frustrată: uite domnule că nu-mi iese treaba.

Dar acum elevii mei au crescut şi după patru ani de lucru cu ei, desi au rămas la nivele diferite, lucrăm toţi acelaşi text, avem aceeaşi temă, suntem toţi şi unul. Iar asta e tare fain!

       Povestea Oli pleacă e un text cu substrat terapeutic. E vorba despre o vulpe care îi învaţă pe puii animalelor din pădure tot felul de lucuri noi: să facă tumbe, să facă o groapă, să se descurce în pădure. Dar la un moment dat află o veste iar ea trebuie să plece din pădure. Este legat de tema separării despre care noi tot vorbim în ultima vreme. Bineînţeles se poate folosi ca atare fără a fi nevoie de exploatat valenţele terapeutice.

 

   În clasa mea  3 din 5 elevi ştiu să citească texte dar 2 nu. Aşa că începem prin a o  citi eu. Apoi vorbim de ce am auzit, despre ce e vorba, cine e Oli, unde pleacă, de ce pleacă. Primesc toţi apoi o sarcină generală (să copie o parte din text, să caute toate cuvintele care încep cu litera B, etc.)

Întotdeauna am apreciat sarcinile care, pe lângă citit sau scris au şi o compenentă în care ei au opţiunea să deseneze. Astfel, dacă termină mai repede ei desenează în timp ce mă aşteaptă să vorbim despre exerciţiul lor. )

 

În timpul ăsta eu trec pe la fiecare şi rezolvăm împreună ceva pe măsura nivelului lor:

  • unul va citi doar anumite cuvinte din text. Cu ocazia asta mi-am dat seama că era tare bine dacă făceam o hartă a cuvintelor pentru Oli pleacă. Am improvizat şi am făcut una pe tablă.
  • Alt elev va citi o parte din text, va copia câteva propoziţii iar apoi vedem împreună dacă sunt scrise corect, dacă a uitat ceva, etc.
  • Alţi elevi vor citi doar propoziţiile simple din poveste şi vor răspunde oral la câteva întrebări pentru a verifica dacă au înţeles, ştiind că de regulă la ei citirea este mecanică.

Oli pleacă e o resursă cu 12 idei de activităţi  croite în jurul temei Familia şi animalele pădurii pe care noi le-am exploatat o săptămână întreagă. Unele dintre ele le-am putut face cu întreaga clasă, altele nu. A fost amuzant şi plăcut şi mai ales am simţit că a fost eficient.

Gasiţi resursa pe site de unde se poate descărca în format pdf, disponibilă cu abonament: Oli pleacă.

În scripte noi suntem clasa a 6 a, deficienţe severe, profunde şi asociate. În fapt noi suntem mult mai mult decât atât!

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0
    0
    Cos
    Cosul tau este golinapoi la magazin